Friday, August 14, 2009

** Dulu & Sekarang **

"Dulu & Sekarang" menjadi topik aku kali ni bkn sbb aku nk cite tentang fesyen, ataupun dunia muzik zaman dulu n sekarang. Tapi ape yg nk di share kali ni tentang SAIZ kad prabayar dulu dan sekarang, dlm erti kate lain "prepaid card" @ "topup"...
Aku start gune handphone dr thn 2003, mase tu SPM. Merayu2 kat mak aku soh belikan kad sim..hihi.. Bagi la duit sikit kan, dulu2 kad sim mahal, tak mcm sekarang ni.. Dari dulu lg aku suke mengumpul kad2 topup ni, kalau ditambah semue jumlah kad topup tu, terbeliak gak mate..hihi.. Tapi skrg ni nk kumpul pun dah x bape nak best lak.. Sebab saiz kad zaman sekarang makin lama makin kecik n x menarik sgt..


Dulu saiz kad topup ni lebih kurang saiz ring2 card (dl slalu gak bli kad ni wat b'gayut kat tpon umah..hihi..) @pun saiz parking ticket kat jusco..hehehe.. Masuk je zaman gawat ket saiz kad yg satu tu d 'cutting' dua (2) la plak, jd la separuh2.. Sampai la ni, yg terbaru 1 kad topup tu telah d pecahkan menjadi tiga (3) bahagian la plak.. very2 the kecik, kalau bagi kat mereka2 yg rabun confirm x bape nk nmpk no topup tu..huhuhu..


Itu la perubahan yg telah di buat oleh pihak syarikat telekomunikasi yg de sekarang ni, baik Maxis (Hotlink), Digi mahupun Celcom (xPax) , masing2 mengambil langkah yg same dlm mengurangkan kos diorang... [[u-Mobile x tau la plak..x bape femes..hihi..]]

Tapi tu bukanlah 1st perubahan yg diorang buat.. Perubahan awal yg diorang buat pada kad topup ni ialah ubah jenis bahan yg d gunakan utk hasilkan kad t'sebut.. Kalau korang perasan, kad topup dulu2 d'perbuat drpd plastik, keras n lut air.. {{boleh juge d gunakan utk memecah pintu bilik yg t'kunci dr dalam..hihi}} Berbeza dgn kad topup sekarang yg majoritinya d'perbuat dr kertas n x bape nk keras n kecik...{{dah x bleh nak gune wat pecah pintu...}}


~ KoleKsi SiMpaNanKu ~

Nasib baik koleksi kad2 topup aku tersimpan rapi.. Skrg mmg x dpt la kad2 camtu lg {tiket komuter pun aku simpan gak..hihi} ..(^_^). Itulah ragam orang2 yg berniaga, msti kena bijak, kreatif n berdaya saing utk memajukan bisnes diorang disamping meminimakan kos yg t'libat.. Sekian........

p/s: aku pengguna hotlink..*(^_^)*

No comments: